Plan pracy dydaktyczno -wychowawczej przeznaczony jest dla nauczycieli wychowania przedszkolnego pracujących w grupie 6-latków.
Temat kompleksowy: Chodzi listonosz tu i tam.
- Inscenizacja wiersza pt." O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci".
- poznanie funkcjonowania urzędu pocztowego,
- zabawa dydaktyczna "Mój adres",
- utrwalenie litery m, M - praca w książce "Wesoła szkoła",
- stworzenie kącika zabaw pt. "Poczta"
Dziecko:
- zna wygląd i funkcjonowanie urzędu pocztowego,
- stosuje słowa: poczta, znaczek, skrzynka, waga itp.
- zna dokładny adres zamieszkania,
- bawi się w zabawę tematyczną "Poczta"-drama,
- inscenizuje wiersz, szanuje prace ludzi różnych zawodów.
- Wprowadzenie litery t, T- opowiadanie pt." Tata listonosz."
- rozpoznawanie litery" t "w tekście, czytanie sylab, ćwiczenia graficzne,
- wykonanie koperty na litery, wycinanie kartoników z literą t, T.
- bawimy się przy piosence "Listonosz".
Dziecko:
- zna literę t, T, czyta sylaby, dokona analizy i syntezy prostych wyrazów,
- wykona kopertę: wytnie ją według wzoru, wytnie litery po linii,
- inscenizuje treść piosenki, opowie przygodę taty.
- Historyjka obrazkowa pt. "Droga listu od nadawcy do adresata".
Wprowadzenie liczby i cyfry 4- praca w książce "Wesoła szkoła". Dziecko:
- zna cyfry 1,2,3, liczy koperty, znaczki, paczki, widokówki itp.
- kreśli kształt cyfry 4 palcem w powietrzu, ułoży 4 z włóczki, pisze po śladzie, pracuje w książce "Wesoła szkoła",
- opowie historyjkę obrazkową według kolejności zdarzeń,
- ułoży puzzle "Poczta", czyta globalnie.
- Utrwalenie piosenek o tematyce jesiennej- zabawy ruchowe przy muzyce.
Dziecko :
zna teksty piosenek , tańczy "Taniec ptasi", "Żabę" itp.
- zabawy z chustą (Pedagogika zabawy).
Temat kompleksowy: Przygotowanie zwierząt do zimy.
- Opowiadanie H. Zdzitowieckiej pt. "W bukowym lesie ".
- poznanie zwierząt mieszkających w lesie,
- zabawa "Tańczące wiewiórki",
- śpiewamy piosenkę pt. "Bajka o lesie", słuchamy odgłosy lasu,
- wykonanie koperty i wycięcie zwierząt leśnych.
Dziecko:
- nazywa zwierzęta leśne , dokona analizy i syntezy prostych wyrazów,
- czyta globalnie, czyta sylaby,
- nazywa odgłosy lasu, naśladuje zwierzęta leśne, zabawa" Zajączki"
- wykona kopertę i potrafi ciąć po linii, rozumie pojęcia: ciężki , lekki, taki sam.
- Zapoznanie z literą i, I- imieniny litery i, I.
- pracujemy w książce pt. "Wesoła szkoła-wyszukujemy literę i, I w tekście, dokonujemy analizy i syntezy prostych wyrazów,
- lepimy z plasteliny poznane litery,
- zestaw ćwiczeń Wlaźnik - zabawy skoczne i bieżne, ćwiczenia: słoń, leniwe ósemki, ćwiczenia naprzemienne(Metoda Kinezjologii Edukacyjnej).
Dziecko:
- zna literę i, I, wykona ćwiczenia graficzne, czyta sylaby,
- portafi malować farbami plakatowymi, dobiera odpowiednie barwy do pory roku,
- potrafi ćwiczyć w grupie.
- Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?- odlot ptaków (bociany, jaskółki), gromadzenie pożywienia(np. wiewiórka), zmiana futra (np. lis, zając, sarny , jelenie, dziki itp.), zapadanie w sen zimowy ( jeż, borsuk, niedźwiedź, żaby, muchy, pszczoły itp.) -układanie domina jesiennego, czytanie globalne, składanie układanki obrazkowej, rozwiązywanie zagadek, liczenie w zakresie 10, rozpoznawanie poznanych liter, czytanie sylab, dokonywanie analizy i syntezy wyrazów: lis, las, borsuk itp.
Dziecko:
- zna sposób przygotowania zwierząt i ptaków do zimy,
- potrafi rozwiązać różnorodne zagadki.
- Jesienne zabawy i zagadki z Krasnalem Chałabałą- Zwierzęta w okresie późnej jesieni?
Dziecko:
- potrafi liczyć w zakresie 10, rozwiązuje zagadki , czyta globalnie , wykona ćwiczenia naprzemienne, układa puzzle itp.
- wykonanie pracy plastycznej: "Zwierzęta leśne".
Temat kompleksowy: Moje ulubione wiersze i bajki.
- Poczytaj mi mamo-zabawa muzyczno- ruchowa do wiersza "Lokomotywa" J. Tuwima.
- rozmowa na temat przeczytanego wiersza, zwrócenie uwagi na rytmiczność wiersza i obrazowe przedstawienie pracy lokomotywy,
- zabawa rychowa na tle wiersza,
- ćwiczenia gimnastyczne wg W. Sherborne,
- utrwalenie poznanych liter - praca w książce "Wesoła szkoła".
- Poczytaj mi tato- wiersz J. Brzechwy pt. "Hipopotam".
- wypowiedzi dzieci na temat wiersza,
- utrwalenie kształtu litery i, I - wiersz "Tańcowała igła z nitką",
- rytmy - kodowanie rytmu na papierze. Rysowanie szlaczków według wcześniej wysłuchanego rytmu( wystukanego lub wygranego na instrumencie perkusyjnym).
- Uczymy się mierzyć łokciem , stopą, klockiem, sznurkiem, miarą ,patykiem( Dziecięca matematyka str. 76-81).
- posługiwanie się liczebnikami głównymi , jednostkami miary,
- mierzenie, biurka, dywanu, stolików , krzeseł wybraną techniką,
- pracujemy w książce "Wesoła szkoła".
- Na spotkanie ze smokiem- słuchanie utworu pt. "Bajka o raku, ślimaku i dobrym smoku" S. Karaszewskiego.
- zestawienie treści utworu z obrazkiem w książce.
Wprowadzenie liczby i cyfry 5,
- kreślenie kształtu cyfry 5, zabawa "Smoki".
- Urzadzamy przedstawienie kukiełkowe pt. "Bajka o raku, ślimaku i dobrym smoku".
Ćwiczenia gimnastyczne W. Sherborne. Dziecko:
- współdziała w grupie rówieśniczej, przyjmuje wyznaczoną rolę,
- rysuje po śladzie cyfrę 5, bawi się w zabawę smoki,
- bawi się w zabawę "Kim jestem" -drama, stosuje liczebniki porządkowe i główne od 1-10,
- rozpoznaje litery: a, o, t ,m, i, czyta sylaby , proste zdania, dokonuje analizy i syntezy prostych wyrazów,
- potrafi bawić się w aktora, wciela się w różnorodne role,
- wykona ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne ,ortofoniczne,
- potrafi poprawnie wypowiedzieć się na temat własnych przeżyć i wrażeń,
- potrafi wymienić ludzi pracujących w teatrze,
- zna rolę mimiki i gestu, improwizuje scenki z życia codziennego,
- słucha tekstów inscenizowanych za pomocą sylwet, kukiełek.
Temat kompleksowy : Listopad - szaruga jesienna.
- Spiewamy piosenkę pt. "Pan listopad".
- poznanie nazwy nowego miesiąca -listopad,
- określenie cech listopadowej pogody: mgła, zimno, mżawka, kapuśniaczk itp.,
- zabawy z literkami- klocki "Logo".
Poznanie litery l, L drukowanej i pisanej małej i wielkiej.
- Parasole i parasolki- opowiadanie B. Lewandowskiej "O parasolu Pawełka",
- zabawa -"Deszcz i po deszczu",
- praca w książce "Wesoła szkoła"- utrwalenie poznanych liter,
- wykonanie parasolki z papieru kolorowego i słomki od napoju.
- Dbamy o zabawki.
- zabawa w "Sklep z zabawkami",
- wzbogacamy kąciki zabawkami przyniesionymi z domu, utrwalamy poznane liczby, śpiewamy piosenkę "Pan listopad."
- Dzień w Klockowie- utrwalamy nazwy figur geomertycznych.
- budowanie z klocków miasta, liczenie od 1-10,
- rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych,
- czytanie zdań obrazkowo- literowych.
- zabawa "Zaczarowane miasto".
- Konkurs: "Jaka to litera, jaki wyraz , zdanie"
- utrwalenie poznanych liter, rozwiązywanie zagadek , rebusów, stosowanie liczebników głównych i porządkowych.
- Stemplowanie wacikami i stemplami z ziemniaków na temat: "Deszczowe niebo".
Dziecko:
- określi rodzaje deszczu, potrafi stemplować wacikami i stemplami z ziemniaka,
- zna nazwy miesięcy: wrzesień, październik ,listopad, wie co to są pory roku, nazwie pory roku,
- zagra na instrumentach perkusyjnych,
- zna literę L, l, potrafi rozpoznać ją wśród innych liter,
- potrafi zaznaczać pogodę na kalendarzu pogody,
- potrafi zgodnie bawić się w zespole, przestrzega reguł zabawy, używa form grzecznościowych: proszę , dziękuję, przepraszam,
- samodzielnie wymyśla zabawy, jest spontaniczne,
- porusza się zgodnie z akompaniamentem muzycznym,
- czyta zdania obrazkowo- wyrazowe, zna tekst piosenki "Pan listopad", "Mój dobry stary miś",
- zna figury geometryczne i nazywa je .
LITERATURA:
- Przewodnik metodyczny "Wesoła szkoła" cz. 2
- Program wychowania w przedszkolu
- Wiersze dla przedszkolaka I. Salach
- Na słoneczne i deszczowe dni T. Dziurzyńska, H. Ratyńska
- Zagadki dla najmłodszych J. Stec
- Sztuka w przedszkolu M. Jałocha
- Razem ze słonkiem E.Sz. Zarembina
Opracowała: Lidia Konieczna
|